Bateria litowo-jonowa, znana też jako akumulator litowo-jonowy, to ogólny termin dla ogniw opartych na związkach litu. Konstrukcja opiera się na obecności litu zarówno w obu elektrodach, jak i w samym elektrolicie. Połączenie to gwarantuje wysoką pojemność, żywotność, trwałość oraz szybkie ładowanie. W zależności od struktury chemicznej, baterie litowo-jonowe dzielą się na wiele typów. Także pojemności i tym samym wielkości różnią się w zależności od tego, gdzie są zamontowane.
Wspólnym mianownikiem każdej baterii litowo-jonowej (Li-Ion) jest hermetyczna obudowa, co sprawia, że mogą one pracować w każdej pozycji (nie ma ryzyka wycieku elektrolitu). Są więc bezobsługowe. Kolejne cechy sprawiające, że bateria litowo-jonowa od lat zyskuje uznanie między innymi wśród producentów mobilnych urządzeń elektronicznych, są niewielka masa oraz niski poziom samorozładowania, szacowany na mniej niż 10 procent miesięcznie (z zależności od typu, producenta i warunków). Standardowy zakres pracy w granicach od -20 st. C do +60 również zasługuje na uwagę.
Bateria litowo-jonowa do wózków
Możliwość ładowania akumulatora w dowolnym momencie, np. podczas przerwy śniadaniowej w pracy, to ogromna zaleta. Stosując szybką ładowarkę, można w dwa kwadranse naładować akumulator do 25 procent pojemności. Możliwość okazjonalnego ładowania oznacza spore oszczędności nie tylko czasu, ale też pieniędzy. Użytkownicy nie muszą wymieniać baterii, co ma miejsce w standardowych akumulatorach kwasowo-ołowiowych. Odpada więc konieczność zakupu drugiego akumulatora do jednego wózka czy podnośnika.
Dzięki bezobsługowej konstrukcji akumulatorów Li-Ion ryzyko uszkodzenia przez operatora spada do minimum. Przy tańszych i zarazem mniej wydajnych akumulatorach kwasowo-ołowiowych gros awarii wynika z niewłaściwej eksploatacji jak niezgodne z instrukcją uzupełnianie poziomu elektrolitu, całkowite rozładowanie, niepełne ładowanie czy uszkodzenia mechaniczne powstające podczas wymiany.
Następną cechą wyróżniającą baterie Li-Ion jest zerowa emisja gazów podczas ładowania. Z tego powodu można je ładować w pomieszczeniach bez specjalnej wentylacji. Niska masa, wynikająca z gęstości, to kolejny z atutów. Według szacunków czołowego polskiego producenta akumulatorów do wózków, firmy Bater, żywotność baterii litowo-jonowych sięga 4000 cykli, przy 80 procent DoD (Depth of Discharge) – częstotliwości rozładowania. Co ważne, obecny rozwój technologiczny w produkcji akumulatorów Li-Ion, sprawia, że w gamie Bater jest coraz więcej modeli, będących kompatybilnymi ze standardowymi bateriami kwasowo-ołowiowymi, jakie dominują w wózkach widłowych, zwyżkach czy wózkach bagażowych.